mahur beste

  • atilla ilhan şiiridir. ahmet kaya tarafından bestelenip, (bkz: mahur) adıyla 1993 yılında yayımlanan "tedirgin" isimli albüm çalışmasına konmuştur.

    parçanın ahmet kaya yorumu için tıklayınız veya naşide göktürk yorumu için tıklayınız

    şenlik dağıldı, bir acı yel kaldı bahçede yalnız.
    o mahur beste çalar, müjgân'la ben ağlaşırız.
    gitti dostlar şölen bitti. ne eski heyecan, ne hız...
    yalnız kederli yalnızlığımız da sıralı sırasız.
    o mahur beste çalar, müjgân'la ben ağlaşırız.

    bir yangın ormanından püskürmüş genç fidanlardı.
    güneşten ışık yontarlardı, sert adamlardı.
    hoyrattı gülüşleri, aydınlığı çalkalardı.
    gittiler akşam olmadan, ortalık karardı.

    bitmez sazların özlemi daha sonra, daha sonra;
    "sonra"nın bilinmezliği bir boyut katar ki onlara...
    simsiyah bir teselli olur belki kalanlara...
    geceler uzar, hazırlık sonbahara.


    şiirin “o mahur beste çalar, müjgân'la ben ağlaşırız” vurucu dizesinde edebî sanatlardan tevriye vardır. farsça kökenli olan (bkz: müjgân) sözcüğü, dizede hem şahıs ismi olarak, hem de gerçek anlamında (kirpik, kirpikler) kullanılmıştır.

    4
  • şimdi bir roman bu, nasıl yazarım, nasıl beceririm hararetli düşünceleri içindeyim bir süredir. bir kere behçet bey var içinde, giderek eksilen, olmayan biri haline gelen ve tanpınar tarafından kitabın son mektubunda gerçekler acı bir şekilde yüzüne vurulan bir behçet bey var. değişen türkiye var. mutsuz, umutsuz insanlar var. tanpınar hiç bir zaman yeni cumhuriyetin o "aydınlık" fotoğrafına inanmadı, öyle bir fotoğraf çekmedi de. onunki esaslı bir kopya kağıdıydı, kendinen ötürü bir kopya kağıdı...

    onda gördü gerçekliği ve gördükleri kesinlikle gerçeklerdi. ancak hep o kopya kağıdından gördüğü haliyle. buna ister rüya diyin, ister müzik, ister edebiyat. bitmemiş karakterlerin, bitmemiş müziklerin, bitmemiş aşkların bitememiş bir romanı mahur beste. hayır bitmemeliydi bu roman, yarım kalmalıydı. halet-i ruhiyesi bunu gerektiriyordu. ucu belirsiz bir macera olmalıydı, memleketin kendisi ya da talat efendi'nin hüzünbaz bestesi gibi.

    tanpınar derin adamdı, yalnızdı da, pek çok açıdan yalnızdı. durduğu yerde yalnızdı, fiziksel olarak yalnızdı, politik olarak... ve bu yalnızlığı, bu bunalımlı hali ancak bir müzikal eseri yeniden yorumlayarak anlatabilirdi. işte mahur beste tam olarak budur. bir müzikal eserdir. talat efendi'nin eserinin kelimelerle bir yeniden yorumlanışı yeniden yaratılışıdır. ve dinlemeyenler çok şey kaçırırlar.

    2

    bizi takip edin

    omü sözlük © 2015


    birtakım şeyler: iletişim - - -